Wednesday 20 July 2011

bantu menbantu Vs tolong menolong amalan mulia...

tolong menolong n bantu membantu salah satu sikap y muliakan??? tp make sure xde lah udang disebalik mee or sebalik nasi dari  kerja amal y kite lakukan tuh...tetapi membantu n menolong jgak harus kene pada tempat dan situasinya...membantu pada perkara yang baik bukan pada pekara yang buruk membantu dengan ikhlas bukan mengambil kesempatan...namum sikap membantu n menolong dah makin hilang dalam kalangan masyrakat kini..sangat sedih apabila kita insan yang lemah yang betul2 memerlukan bantuan tetapi tak ada y sudi membantu atau menolong (nie cerita saya) ::::-6.july 2011 saya n bersama rakan berjalan ditepi kawasan perumahan cuaca bagus suasana ceria bertukar dengan riuh suara salakan anjing...nak dijadikan cerita anjing y berlesen tp tak di rantai.  dah mula mcm x tentu arah menyalak bila nampak kami...apalagi "dia" menyusup dibalik pagar n trus menerkam saya naseb tak baek sbb smua berlaku dgn cpt...naseb xberapa truk...tp bila saya nak berjalan kaki dah rasa teramat ler sakit...cemas apabila kwn  pula y dikejar xde siapa sudi menolong atau membantu wpun ada seorg pengawal n sebuah pemandu kereta y lalu berhmpiran kami..mereka hanya mampu MELIHAT ermmm ni kew bdaya kite??? at least why not bantu atau tolong campakkan batu pown dah kire alright...saya dgn cemas n nervous menangis sbb rsaukan kwn y sorg lg...n dlm keadaan sedih n kaki sakit ader lagi bngsa C*** siap bt gaya mnunding jari smbil goyang2 tangan bukan sudi membantu atau menolong kesal...=(  dlm tgh sedih ader sebuah kereta berhenti...mamat india saya kira mejemput saya naik kereta nya...dengan xberselipar dia bertanya "awk y kne kejar dgn anjing tuh yea"...saya menganguk tgk kwan dah ada dlm kereta dia...u see bkn melayu but india y sudi tolong bersama s'org perempuan indonesia saya kira....di malaysia ke saya nie??? dikutipnye selipar saya n dbawa ke klinik sbb kaki saya dah luka...n kami dhantar ke pejabat oleh pemuda dari filipina...even dia berada di tengah jalan raya n nmpk kami yang menengis tepi jalan sudi msuk ke kwsan perumhan utk bertanyakan keadaan kami...sedangkan dia xtahu menahu ynag kami baru dikejar anjing...pemandu kereta or org yang ade berhampiran yang nampk kami diterkam anjing hanya jadi pemerhati y setia...jadi sangat menghargai pertolongan insan (pemandu puan) yang sudi  membantu membawa kami ke putramedic kuantan wlpun xsempat bertanya nama,  saya ucapkan terima kasih coz sudi membantu n menolong....=) saya menulis bukan untuk menyalahkan sesiapa tapi utk buat renungan sekiranya kita berupaya untuk membantu n menolong kenapa tidak kita hulurkan tangan, mungkin kita juga memerlukan tangan yang lain y sudi membantu kita apabila kite susah kelak... (kisah pratikal d kuantan)
p/s lau dah bela anjing tolong lah rantaikan anjing liar n tak terlatih bahaya tau!!!          
                                                                                                                          baht ibrahim

No comments:

Post a Comment